Toen ik plus minus 4 maanden geleden bedacht dat het roer om moest woog ik te zwaar, was mijn conditie slecht en was ik hard op weg om een ongezonde 40-er te worden.

Ik sporte wel en probeerde niet te veel calorieën binnen te krijgen, maar ja elke week een broodje bij subway hielp daar niet bij. Dus gezonder eten en meer sporten, maar wat heeft dit naar 4 maanden opgeleverd?

Ik dacht vandaag na de bootcamp, hoe zou het gesteld zijn met mijn voortgang. Na 4 maanden zullen al die trainingen toch wel iets opgeleverd hebben?

Toen ik begon woog ik 86 kilo, wilde ik van zo’n 10 kilo vet af, maar niet van mijn spieren.

Okay…. ik heb één fout gemaakt. Ik had natuurlijk toen ook gelijk zo’n test met waardes moeten laten doen, maar dat heb ik niet gedaan. Dus nu weet ik alleen hoeveel kilo ik ben af gevallen en of mijn BMI beter is geworden.

Op de sportschool heb ik dus na de bootcamp zo’n gewicht-bmi-vet-spier-bmr-visceraal check laten doen.

Das en hele hoop in 1 weegschaal.

Gewicht kent iedereen. Iedere weegschaal geeft dit namelijk aan. Je gaat er op staan en de schaal geeft aan hoeveel je weegt.

BMI is ook bij veel mensen bekend. De Body Mass Index (BMI) is een index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte. Of te wel…. ben je niet te dik of te dun voor je lengte. Je kan je BMI heel eenvoudig berekenen. Het lichaamsgewicht (in kilogrammen) wordt gedeeld door de lichaamslengte (in meters) in het kwadraat. Ha ha ha okay… misschien niet zo heel eenvoudig. Gelukkig heb je heel veel tools om je BMI online te berekenen.  Maar zo’n weegschaal doet dat dus automatisch voor je.

Een vet-meting kan je het beste doen via een vetplooi meeting. Maar ja…. dat staat meestal niet zo charmant midden in een sportschool met je shirt omhoog als de rollen er onder uit komen dus dat kan ook op zo’n weegschaal. Die geeft aan hoeveel percentage vet je lichaam bevat.

Een spiermeting neemt de weegschaal gelijk mee, das wel zo handig op een sportschool.

Het visceraal vet is een meting die eigenlijk echt aangeeft hoe gezond je lichaam is als we kijken naar het vet percentage dat rond je organen zit, dit is ook wel het “Buikvet”! Hoe hoger dit is, des te slechter is dit. Des te minder vet, des te beter je organen kunnen functioneren.

Het BMR  (Basaal Metabolisme) geeft aan hoeveel calorieën je lichaam verbruikt als het in rust is. Dus stel, je doet helemaal niks. Je ligt op de bank (zoals iedere zondag?) dan is dit het calorie aantal dat je lichaam verbruikt om het te blijven doen zeg maar. Om je in leven te houden 🙂

Maar hoe zit het nu met mij? Helaas ben ik dus niet al eerder op die weegschaal met al die functionaliteiten gaan staan anders had ik meer informatie gehad, maar een gewicht van begin 2015 en BMI heb ik.

Mijn lijstje:

Soort Begin 2015 Mei 2015 Gezond
Gewicht 86,5 kg 81,4 kg 70-75 kg
BMI 29,7 28,2 25
Vet % 24 % 11-22 %
Spier % 36,8 % 34-42 % *
BMR 1778 kcal**/***
Visceraal Vet 11  1-12
*Bij 42% ben je atleet.
**Op dit moment benodigd om me in leven te houden.
***Mijn dagelijks verbruik ligt tussen de 2700 en 3200 gem. dus dat is prima!

Ik begin redelijk in mijn safe-zone te zitten. Als ik naar mijn kilo’s kijk ben ik van meer dan 86 naar 81 gegaan. Als ik nu mijn vet percentage nog meer naar beneden kan krijgen (20%) en mijn spier percentage omhoor (39% – 40%) dan heb ik mijn doel redelijk bereikt.

Dit ga ik met 7 dagen tot aan mijn 40 niet meer halen, maar ik ga heel hard mijn best doen om dit voor mijn vakantie september wel te halen.

En vergeet niet:

“Whenever you think about quitting, remember why you started!”

Foto:  Alan Cleaver