Veel mensen doen een Burpee verkeerd en het zelfde aantal mensen weet niet wat een Sprawl is. Een Sprawl en een Burpee lijken heel veel op elkaar. Maar er is een groot verschil. In dit artikel leg ik uit wat het Verschil tussen een Sprawl en Burpee is.

Eigenlijk is het heel simpel. Een Sprawl is een Burpee maar dan zonder een pushup. Voor de rest is hij helemaal het zelfde.

Vaak wordt een Sprawl ook wel de “Simpele Burpee” of de “Mietjes Burpee” genoemd. Het opdrukken of de pushup maakt de Burpee namelijk nog zwaarder.

In Freeletics doen ze zo en dan ook een Sprawl in plaats van een Burpee.

Hoe doe je een Sprawl

Bij het uitvoeren van Sprawl’s doe je geen full body workout. Je traint wel je benen, rug en buikspieren (en een beetje schouders) maar niet je armen en borst. Wel kan je overal de Sprawl’s doen want je gebruikt alleen je eigen lichaamsgewicht.

Je traint dus

Primaire spiergroep: quadriceps, bilspieren, hamstrings
Secundaire spiergroepen: Buikspieren, deel rug spieren en deel schouder.

(sorry, video alleen in het duits. Maar je snapt de Sprawl oefening daarna wel denk ik)

Hoe doe je een Burpee

Bij het uitvoeren van de burpees doe je bijna een full body workout. Je traint hierbij namelijk je benen, armen, borst, rug en buikspieren. En de Burpee doe je met je eigen lichaamsgewicht. Je kan een Burpee dus eigenlijk altijd en over al doen.

Je traint dus

Primaire spiergroep: quadriceps
Secundaire spiergroepen: Bilspieren, hamstrings, pectoralis, biceps, triceps, Buikspieren, deel rug spieren en deel schouder.

Het is een oefening van het type : compound.

Iedereen kan een Burpee doen, in het begin maar een paar en hoe vaker je het doet hoe meer je er kan doen.

Het Verschil tussen een Sprawl en een Burpee

Het enige verschil qua uitvoering is dus dat je de pushup bij een Sprawl niet doet.

Echter is de Brupee een echte full body workout en zal je meer spiergroepen trainen.

Er gelijk zin in gekregen? Ga dan nu naar Freeletics en start vandaag nog!