Voor ik begin met mijn artikel wil ik de titel van dit stuk even nuanceren. Dieten zijn op zich niet slecht en je kan er hele goede resultaten mee krijgen. Echter zijn de verschillende diëten gericht op het zo snel mogelijk kwijt raken van kilo’s. Deze diëten zijn (buiten die van een diëtist) gericht op de grote mensenmassa en dus niet op u als persoon.

Deze diëten hebben goede resultaten (in het begin, maar daarover later meer) en zullen bij het gros van de mensen werken (als ze zich er aan houden) maar zijn dus vooral gericht op snel kwijt raken van Kilo’s en niet zo zeer op een “gezonde” en verantwoorde manier afvallen waarbij je dit gewicht ook makkelijk weet te behouden. Want zeg nou zelf, welk dieet zou jij kiezen, een dieet waarmee je in 2 maanden 10 kilo lichter kan worden of een dieet waarbij je 6 maanden doet over 10 kilo.


Diëten, je hebt ze in alle soorten en maten. En je hebt er nogal wat. Brooddieet, Cambridge dieet, Fruitdieet, Dr Frank dieet, Proteine dieet, Sonja Bakker dieet, Tien dagen dieet, Vegetarisch dieet, Vetvrij dieet, Pastadieet, Sportdieet, Libelle dieet, Modifast dieet, Eierdieet, Kwarkdieet, Blijf Fit dieet, Dreamline dieet, EGA dieet, Cookie dieet, Slimfast dieet, Weightcaps dieet, Weight Watchers dieet, Flinndal Gezond Gewicht dieet, Komkommer dieet, Koolhydraatarm dieet,Eiwitdieet dieet en het Detox dieet.

Het probleem met de zogenaamde crash diëten is dat je het zwaar, maar dan echt heel zwaar gaat hebben. Je mag bijna niets meer eten en moet al dan niet aanvullen met shakes en speciale proteïne bars.

Je zal heel snel veel afvallen, maar je lichaam gaat bij dit soort diëten eerst je makkelijke energie voorraad opmaken. En daarbij zit helaas deels je spiermassa. Omdat je snel bent afgevallen, en dan zou stoppen met diëten denkt je lichaam er na, okay…. de slechte tijd is over, snel weer alles aanvullen. Dus als je na 2 maanden weer “normaal” gaat eten gaat je lichaam gelijk hamsteren!!!!! Oftewel je komt terecht in het JoJo effect.

Slimmer is om je eet gewoonten langzaam terug te brengen naar wat je lichaam aan energie nodig heeft. Dus niet crashen maar langzaam maar zeker bepaalde snacks enz te laten staan. Dat is ook veel makkelijker dan in één keer niets meer mogen. Je lichaam kan dan ook langzaam wennen aan dat het niet meer zo’n enorme energie berg binnen krijgt en deze voeding gebruiken om je energie niveau op peil te houden zonder aan te vullen (steeds minder aan te vullen)

Deze manier van diëten is geen diëten, maar gewoon je lichaam geven wat het nodig heeft om normaal te kunnen functioneren.

Maar ….. je wilt afvallen….. en snel ook….. dan moet je er bij gaan sporten. Heel veel sporten! Des te meer je sport, des te meer je lichaam verbrand! Des te beter je je lichaam de voeding geeft die het normaal nodig heeft des te harder gaat het afvallen. Want als je alleen maar geeft wat je normaal verbruikt zal alles wat je extra verbruikt aan vet verbranden.

En zo ben ik de laatste 2,5 tot 3 maanden dan ook 9 kilo afgevallen. Ik ben gewoon blijven eten. Er voor deed ik 3 boterhammen tussen de middag. En dat doe ik nog steeds. ’s Morgens eet ik een goed ontbijt (havermout, muesli of een boterham of 1,5) en ’s avonds eet ik gewoon mee met wat de pot schaft, met wat vla of yoghurt er na.. Natuurlijk ook nog wat fruit overdag. Ik heb geen honger gevoel, dat je bij veel diëten wel hebt.

Dus eigenlijk, als je het heel zwart wit wilt zien is er nog één dieet… “One Diet to rule them all!” het sport dieet!

Eet normaal, en sport veel!

Makkelijk is het niet (elke dag van de bank komen en sporten) maar het wel effectiever op de lange duur. En geloof me… je gaat er fantastisch uit zien!!

En ja… van links boven naar rechts onder …. dat ben ik echt.