Ik zat te denken over mijn afspraak bij mijn voedingsconsulente die ik volgende week heb.

Wat zou die allemaal willen weten? Ik had al gelezen op internet dat mensen een eten en drinken dagboekje moesten bijhouden.

Dus van uur tot uur opschrijven wat je eet en drinkt. Ik dacht, als ik dit nu op voorhand al weet….. zou dat helpen?

Een zoektocht naar een goede voedingsconsulent is nog niet zo makkelijk. Ik zocht niet naar een diëtist maar naar iemand die me kon helpen spieren te behouden.

Ik zelf hoefde eigenlijk niet lang na te denken, want tijdens een bootcamp sessie, waar een fysio ook aan mee doet, wist ze me te vertellen dat Fitland de sportschool waar ik train ook consulentes in dienst hebben.

En daar ga ik dan ook heen. Maar ik wil daar wel beslagen ter ijs komen. Zo’n intake gesprek kost zo’n 90 euro en als ik dan bij ieder vraag lang moet nadenken of moet antwoorden met “kweet niet”, nou dan weet meneer Euro het wel, want dan koste het me veel en weet de voedingsconsulent niets. En kan ze me ook niets vertellen.

Dus ik wil vooraf zelf al weten wat ik eet en drink. En eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Mijn dagen zien er qua eten en drinken heel saai uit. Want ik eet en drink bijna iedere dag het zelfde. Tuurlijk is er wel variatie, maar het is niet zo dat ik op dinsdag middag zo maar dit snack en vrijdag avond zomaar dat. Het is vrijwel altijd het zelfde.

Dus een lijstje maken was niet zo moeilijk. Ik zou zeggen, als je al bezig bent met veel sporten en het beter kijken naar wat je eet om af te vallen, denk dan eens na over wat dit is. En ik weet zeker dat je ook vrij snel tot een redelijk compleet lijstje komt.

Hier onder mijn lijstjes (ja het zijn er meerdere)

Mijn minimale eetgewoonte aanpassingen zijn (dit deed ik dus voor mijn gezondere levenstijl niet):
  • Meer water drinken overdag;
  • Cruesli vervangen door havermout;
  • Geen sauzen meer bij friet en snack;
  • Geen koeken meer ‘s avonds bij de thee;
  • Proberen te vermijden van bepaalde voedingsingrediënten (glucose-stroop)
  • Snackjes minimaliseren (chipje/nootje); 

Mijn huidige eetpatroon:
Ma t/m Vr

  • ’s morgens (7 uur)     ±40gr havermout + ±70ml melk (halfvolle) opgewarmd
  • 10 uurtje                    Plak ontbijtkoek (± 1cm dik)
  • Tussen 11:30/12:00   3 boterhammen, ham, kipfilet, pepercervelaat (1x per week pindakaas)
  • Rond 16:00                1 appel
  • Rond 17:00 / 17:30    Avond eten 
  • Avond eten varieert: vlees, salade, aardappels, groenten (bloemkool of brocolli), pasta, rijst, vrijdags friet met 2 snacks geen mayo of andere sauzen, Toetje een bakje vla (vanille, blanke);

Woensdag avond, eet ik wat nootjes (na bootcamp).

2x per week drink ik rond 11:00 uur een flesje Jumbo Sinaasappel 100% puur sap

Zaterdag

  • ’s morgens (8:30) Croissant
  • Rond 12:00, twee harde broodjes (meestal bruin van warme bakker)
  • Rond 17:00, avond eten (varieert: vlees, salade, aardappels, pasta rijst)

Zondag

  • ’s morgens (8:30) Afgebakken broodje
  • Rond 12:00, Afgebakken broodje, meestal wit
  • Rond 17:00, avond eten (varieert: vlees, salade, aardappels, pasta rijst)

Drinken

  • Overdag een bak koffie of 3 á 5
  • Van ’s morgens tot 17:00 ± 1,5 liter water
  • Iedere avond 1 bak thee (geen koekje erbij)
  • ’s avonds 1 glas rode wijn.  

Okay, het is geen uur tot uur dagboek van wat ik zoal nuttig. Maar ik denk dat een voedingsconsulent hier redelijk wat mee kan. Er zitten geen uitersten in zoals 3x per week naar de McDonalds of zo, dus ik ga er vanuit dat ze kan bedenken hoe ik in elkaar zit.

Ben benieuwd wat ze er van vindt!

Foto velkr0