Ik hou niet van afvallen! Begrijp me niet verkeerd, ik moet afvallen, maar dan moet ik bij het afvallen vooral van mijn vet af.

Dus niet van mijn spieren. Nou kan ik redelijk snel wat kilo’s kwijt raken door een lekker crash dieet te gaan doen, maar dan gaan ook je spieren er aan.

Dus, kan je beter niet afvallen of gaan crash diëten, nee probeer gewoon meer te verbranden!

Ja da’s lekker makkelijk zeg. 

Nee dat zei ik niet, het is zelfs verdomd moeilijk! Maar het kan wel. Om af te vallen (en dan bedoel ik vet kwijt te raken) kan je het beste normaal gaan eten (dus niet diëten) en harder gaan trainen.

Met hard trainen bereik je twee dingen!

  1. Je vet gaat er aan
  2. Je spieren gaan groeien

Door te Diëten gaat je vet en je spieren er aan!

Normaal eten, wat is dat eigenlijk. Ik ga je echt niet vragen om calorieën te tellen. Geloof me, daar wordt je helemaal gek van. Je zou eigenlijk je minimale verbruik een keer moeten laten meten.

Als je dat weet dan hou je al snel rekening met wanneer je iets eet. Het is een beetje een tik van me geworden om tijdens het eten te kijken wat je aan calorieën naar binnen zit te werken. Niet dat ik dan een optelling maak, maar je ziet al snel genoeg (naast het feit of er glucose-siroop in zit) of het slecht is of niet.

Als er veel calorieën in een product zitten, stop ik er niet mee, maar ik neem het wat minder. Koekje bij de koffie of thee ’s avonds? Geloof me je kan best zonder. Een keertje in de maand een avond met nootjes. Kan prima, zolang je het maar niet elke week doet, of erger nog iedere avond met een zak chips naar bed gaat.

En ja het blijft moeilijk. Nu ik dit stuk zit te schrijven denk ik….

Nou, een lekker nootje of een stukkie kaas bij mijn wijntje zou er wel in gaan!

Maar dat doe ik dus niet. Mijn snack avond is mijn bootcamp avond. Ik prop ik me niet helemaal vol, maar geniet ik wel van een nootje of blokje kaas.

Maar goed, als je meer let op wat je eet, gezonder eet dan krijg je echt wel minder calorieën binnen.

En dan is het belangrijk om verbruikte calorieën te gaan opschrijven!

Als je opschrijft per dag (mag ook 1x per week voor de hele week) wat je aan calorieën verbruikt dan wordt het niet alleen een spiegel die je je zelf voorhoudt en wordt ook nog eens leuk als je weet dat je waarschijnlijk meer verbruikt dan dat je binnen krijgt.

En, meer er uit dan er in…. betekent dat je lichaam vet moet verbranden om het energie level weer op peil te krijgen.

Maar doe dit op een goede manier. Een kladje ergens in de hoek heeft weinig zin!

Schrijf het op de keukendeur, op de koelkast, op de kast waar de snackjes in liggen (wel met uitwisbare inkt of met krijt). Zodat het je aandacht krijgt als je iets belangrijks aan het doen bent.

Omdat ik me redelijk kan inhouden qua snacken, heb ik het op een bord staan in de kamer waar ik HIIT’s doe bijna iedere avond.

Per dag van de week zet ik er ook een min of een plus bij wanneer ik minder of meer verbrand heb die dag in verhouding tot de week er voor.

Mij geeft het dan een extra zetje om even dat extra’s te doen om er weer boven te komen.

En geloof me dat werk!

Oh ja, om goed bij te houden wat je verbrand koop je natuurlijk een Polar M400 met H7 Hartslagmeter.