Hé Theo, jij deed toch aan freeletics? Klopt, maar na 1,5 jaar burpees, high jumps, froggers enz werd ik het wel een beetje beu. Wees niet bang, ik blijf gewoon freeletics doen alleen minder! Het grootste freeletics probleem na 1,5 jaar is dat het saai wordt. Hup 100 high jumps, 100 burpees enz enz maar echt spannend wordt het niet. In ieder geval als je flauwvallen, of kotsen door de extreme high intensity net zoals mij niet spannend genoeg vindt. Dus wat doe je dan, dan ga je naast Obstacle Running op zoek naar iets wat iets spannender is dan high jumps en burpees. Dat is dus de mountainbike geworden. Maar hoe kies je de juiste Mountainbike, ik deed dat bij Fiets en Fitness XXL.

Hoe kies je de juiste Mountainbike

Okay, om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Die kies je niet! Een mountainbike kiest namelijk jou! Ja ja ja ik hoor je denken

Het lijkt wel of harrie potter een toverstaf koopt

Maar het is echt zo! Je kan wel van alles willen maar je kan niet klakkeloos zeggen, doe mij die maar!

mountainbikeTen eerste moet je nadenken wat de mountainbike allemaal met jou gaat beleven. Wil je alleen hard kunnen over asfalt? Dan is een wielrennersfiets wellicht meer iets voor jou. Of wil je ook zo nu en dan een bospad, heuveltje of ongeasfalteerd pad nemen? Dan is een hybride fiets zoals een fitness hybride of een cross-hybride wellicht meer wat voor jou. Ga je je fiets alleen meenenem naar heuvels, bergen, bossen, modder enz dan zal je echt aan de mountainbike moeten.

Ik zelf ben iemand die vooral hard wil, dus neem ik geen wielrennersfiets. Ha ha ha nee ik ben geen wielrenner geef mij maar iets meer actie, ik wil dus zo nu en dan de bossen in. Of een ongeasfalteerd heuveltje kunnen pakken. Ik heb dus gekozen voor een Cross-hybride fiets.

26 inch, 27.5 inch of 29 inch banden

Maar daar houdt het dus niet bij op. Want dan moet je nog gaan kiezen voor 29″ of 27.5″ banden.

In het begin was er alleen een 26″ variant bij wielen van mountainbikes. Maar die zijn eigenlijk nergens meer te koop. Omdat veel bikers de 26″ te klein vond, alleen omdat ze zelf erg groot waren is de 29″ maat ontwikkeld. De 29″ heeft een hoge mate van rolling maar weer een mindere mate van wendbaarheid. Dus werd er een tussenmaat ontwikkeld namelijk de 27,5 inch versie.

Een 27,5 inch mtb wordt ook wel een 650B genoemd, en een 29 inch is eigenlijk geen 29 inch maar een 28 inch maar met de banden er om is het alsnog een 29 inch… snap je het nog?

Nee, is niet erg! Ga naar een grote winkel waar ze alle maten hebben en ga op iedere fiets een stuk rijden! Dan weet je zelf welke maat het beste voor jou is.

Dikke banden, dunne banden of tussenbanden

fatbike-mountainbikeBij de verschillende mountainbikes of hybrides heb je ook allerlei soorten bandendiktes. Zo zitten er vaak om wielrenfietsen hele dunne gladde bandjes. Optimaal voorsnelheid, maar bij regen de ultieme op je bek gaan banden. En modder… tja daar komen ze niet doorheen.

Mountainbikes hebben vaak hele grove banden. Dit om het terrein waarop je fiets aan te kunnen. Modder, rotsen, water alles moeten deze banden kunnen happen zonder dat jij dus onderuit gaat.

Wil je snel (heel snel) dan kan dit alleen met deze banden als je van een berg af rijdt zonder te remmen. Wil je snel, heel snel als je vlak rijdt dan zijn deze brede banden niet altijd geschikt.

Daar is er weer een tussen variant ontstaan. Een band met voldoende grip voor modder, zand en stenen maar sneller op de vlakke wegen door dat je de band dus smaller is.

Je hebt ook nog de Fatbikes met hele dikke banden. Ideaal voor sneeuw en modder! Maar dan moet je (voor sneeuw) al snel naar een indoor skihal, want in Nederland zal je die niet vaak gebruiken.

Op mijn nieuwe bike zitten overigens van die tussen banden. (die je overigens ook weer in heel veel soorten en varianten hebt).

Opmeten is weten

specialized crosstrail elite discEn heeft de ideale fiets jou al gevonden? Ik hoop het niet want de belangrijkste stap komt nu! Laat je opmeten! Je kan niet een fiets uit het schap trekken en zeggen, deze wordt het!

Door je zelf te laten opmeten kan het ideale frame gekozen worden, iedereen is namelijk anders en er zijn dus ook allerlei verschillende frame maten. Daarnaast is het goed om je stuur en je zadel in te laten stellen op jou lichaam. Dit kan alleen wanneer je je laat opmeten.

Let wel, vaak zet je tijdens ritten je zadel hoger of lager. Het is dus handig om te weten welke maatvoering er ingesteld is. Zo kan je hem altijd weer terug zetten hoe hij stond. Vaak staat er dan ook zo’n millimeter maatgeving op je zadel pen zodat je hem op de voor jou juiste hoogte kan instellen.

Opmeten in een goede fietsenwinkel doen ze doormiddel van een laser. Dus wanneer een verkoper naar je kijkt en zegt, oh ik zie al welke maat je hebt, ga daar dan niet mee akkoord. Het, je bent net zo lang als mij dus ik weet welke frame je moet is net zo iets als het door jou laten afstellen van een kerncentrale!

Opmeten is millimeter werk! Hoe lang zijn je benen, je armen en je torso. Tuurlijk kan je ongeveer je framemaat opmeten door het volgende te doen.

Je binnenbeenlengte meten doe je door met je benen zo’n 15 cm uit elkaar te gaan staan. Vervolgens meet je de afstand tussen de grond en de kruishoogte. Deze lengte wordt uitgedrukt in centimeters. Je fietsmaat berekenen doe je door je binnenbeenlengte te vermenigvuldigen je met 0,65. Deze uitkomst is je persoonlijke framemaat.

Bij mij is de afstand van de grond tot aan mijn kruis 74cm. Als ik dat vermenigvuldig met 0,65 dan kom ik uit op 48,1 of te wel maat 48.

Neem je een geveerde zadelpen? Trek dan 4 cm van de gemeten lengte af.

Neem je een wielrennersfiets vermenigvuldig dan de lengte met 0,666!

Nadat ik mij heb laten opmeten kwam het er op neer dat ik een maat 46 moest hebben en dus geen 48.

Ik zou zeggen, laten opmeten dus!

En… volg je het allemaal nog?

Nee? Dat is helemaal niet erg! Ga gewoon naar een goede winkel, laat je opmeten en laat je goed adviseren!

Ga nooit gelijk voor de eerste fiets, maar probeer meerdere fietsen uit!

Succes!!!

 

Hoofdfoto door : Daniel Diaz Vera