Ja het bestaat echt! Een 7 minuten durende workout die wetenschappelijk bewezen is effectief te zijn!

Je hebt er geen dure apparatuur voor nodig, want alles doe je op basis van je eigen lichaamsgewicht.

Maar kan dat eigenlijk wel 7 minuten sporten en dan fit worden?

Om eerlijk te zeggen geloof ik er niet in. Tuurlijk ik denk dat een basis training je zeker fit kan maken op de lange termijn, maar 7 minuten per dag?

Er zijn diverse wetenschappelijke onderzoeken geweest dat wanneer je bijvoorbeeld zittend werk hebt, het half uurtje buiten lopen niet uitmaakt in de verkortende werking van je leven bij het de hele dag maar zitten.

Dus een workout van 7 minuten gaat daar ook niet bij werken lijkt mij.

Die 7 minuten waarin je de oefeningen doet zoals in het bijgevoegde plaatje zullen zeker je hele lichaam laten bewegen, maar je gaat er geen kilo’s mee afvallen en je gaat er zeker niet in een paar weken super fit van worden.

Volgens de New York Times kan het echt! Het blijkt uit hun onderzoek (of althans uit het onderzoek dat ze hebben laten doen dat wanner je 12 oefeningen doet op vol vermogen (dus niet een beetje), gedurende slechts die 7 minuten, dat dit het effect kan hebben van 1 uur matig bewegen. Maar ja…. wat is matig bewegen?

De oefeningen binnen de 7 minuten workout zijn zo gemaakt dat je alle grote spiergroepen aanpakt. Elke spiergroep komt daarbij 30 seconden aan bod. Tussen de oefeningen door krijg je maar 10 seconden om te rusten. En op deze manier zou je dus je hele lichaam in enkele minuten trainen.

Wel wordt er een kleine nuance gelegd in het feit dat het nog beter zou zijn als je 2x 7 of 3x 7 minuten workout zou doen. Dit zou de training veel effectiever maken!

Aha …. dus 7 minuten workout is leuk… maar als je echt aan de slag wilt… doe hem dan 3x 7.

Of… gebruik hem als warm-up voor een langere HIIT workout. Het is slechts 7 minuten!

De New York times heeft overigens een mooie online app gemaakt die het zo doet vanuit je browser!

Ga snel naar Well Workouts.

Plaatje: Bernie Goldbach