Laatst zag ik een uitzending op het kanaal van Sporno TV en ik schrok nogal van de kort door de bocht uitspraken van de heren in de uitzending over het buikspierkwartier.

Overigens na het lezen van het buikspierkwartier verhaal op de site is het één en ander beter uitgewerkt, maar des al niet te min dacht ik, ik zal er even een stukje over schrijven.

Sporno is staat voor de afkorting “spornosexuality”. Een psychologische omschrijving van de levensstijl waarin zowel mannen als vrouwen werken aan hun lichaam om de beste versie van zichzelf te worden (oftewel fitter!). 

In deze aflevering over buikspieren hebben de heren het er over dat je de buikspier kwartiertjes beter links kan laten liggen als je je sixpack wilt laten zien.

Alhoewel ik heel goed begrijp waar ze het over hebben vind ik het zelf nogal kort door de bocht en ongenuanceerd.

Tuurlijk krijg je door puur en alleen het oefenen van de buikspieren geen zichtbare sixpack. Daarvoor moet je namelijk een minimaal vetpercentage hebben. Maar om nu te zeggen dat je geen buikspier-kwartier moet doen.

Zonder spiermassa ook geen sixpack, en ja natuurlijk heeft iedereen buikspieren, maar ik denk dat ze er heel anders uitzien bij iemand die meerdere malen per week traint dan iemand die mager is van zichzelf.

Spieren moet je namelijk trainen om groter en dikker en dus zichtbaarder te laten worden. Een persoon zoals Hugh Jackman krijgt geen zwaar gespierd lichaam (zoals hij vaak toont in de films van Wolferine) door luchtballonnen op te blazen op kinderfeestjes.

Nee daar traint hij keihard voor, iedere dag! En hij zou natuurlijk zijn vetpercentage kunnen verlagen maar zonder al het trainen zou hij er dan eerder uit zien als mager mannetje dan als een soort van hulk.

En ja, er zijn zeker meer oefeningen om je buikspieren en torso spieren te versterken te verbeteren. Maar om nou te zeggen dat je het buikspier kwartier maar niet meer moet doen…..

Daarnaast train je met buikspier oefeningen meer spiergroepen dan de buik alleen. Je versterkt namelijk ook je rug spieren en been spieren (nagelang welke oefening je doet). Dus ik zou niet willen zeggen dat buikspieroefeningen zinloos zijn.

En oh Ja…. vet verbranding gebeurd meestal in de lage hartslag zones… en waar denk je dat buikspier oefeningen nou precies zitten…. juist… in de vetverbrandingszone.

Overigens, om me zelf even te nuanceren… er zijn diverse andere net zulke goede (misschien wel betere) oefeningen die je in eerste instantie niet zou linken aan buik oefeningen (alleen werden die niet echt bij naam genoemd in de Sporno aflevering).

1. Pushups
2. Planking
3. Pull-ins

Maar daar vertel ik later over!

Maar… de redenen om mee te doen met het buikspier kwartier.

5 redenen om mee te doen met het buikspier kwartier

  1. Sterke buikspieren vormen een sterk middengedeelte van je lichaam en zorgen voor een algeheel betere lichaamshouding;
  2. Een dikke buik is ongezond en hier kan je allerlei ziekes door krijgen, zoals suikerziekte, hart- en vaatziekten en bepaalde soorten kanker;
  3. Sterke buikspieren kunnen tot op zekere hoogte voorkomen dat je last krijgt van pijn in bijvoorbeelde de onderrug;
  4. Het kan slaap problemen tegengaan. Slaap apneu kan worden voorkomen door zwaarlijvigheid tegen te gaan.
  5. Een platte buik ziet er ook een stuk beter uit dan zo’n blubber ding.

Hieronder een aflevering van Sporno TV. Ik zou ze zeker gaan volgen, want ze hebben prima tips en het is leuk en informatief om naar te kijken!


foto:  The U.S. Army